داشتن یک ذهن خوب کافی نیست، مهم استفاده خوب از آن است

چرا فلسفه بخوانیم؟

 

دو دلیل اصلی برای مطالعه فلسفه وجود دارد:

1. دلیل اول کنجکاوی: فلسفه با تلاش برای پاسخگویی به دو پرسش شروع می شود.

الف. چه می توانیم بدانیم؟

ب. چگونه باید زندگی کنیم؟

این پرسش ها خود منجر به ایجاد پرسش های دیگری می شوند (مثلا حقیقت چیست؟ و ...)

2. دلیل دوم مهارت های قابل انتقال:

به دلیل اینکه فلسفه به موضوعات مختلف مربوط بوده و روش های آن به صورت گسترده قابل استفاده در سایر فعالیت های فکری است. لذا بسیاری از مهارت ها و توانایی های آموخته شده در فلسفه نه تنها قابل استفاده در دیگر رشته های علمی است، بلکه می توان در سایر فعالیت ها نیز از آنها استفاده کرد.

مهارت های ارتباطی، مهارت های استدلالی انتقادی، و مهارت های حل مسئله با فعالیت در حوزه فلسفه ارتقاء می یابند. این مهارت ها قابل استفاده در بسیاری از رشته ها و پروژه ها هستند. علاوه بر آن فلسفه روش های صحیح تحقیق و تحلیل را آموزش می دهد. ماهیت فلسفه به گونه ای است که به سازماندهی و یکپارچه سازی اطلاعاتی که به طرق مختلف آموخته شده است، نیز کمک می کند.

آموختن فلسفه به تفکر دقیق، واضح و انتقادی و همچنین بکارگیری رویکرد منطقی برای بررسی پرسش ها و مسائل سخت و چالش برانگیز، خوب استدلال کردن و ارزیابی سایر استدلال ها، بحث منطقی، و نگارش موثر کمک می کند.

لازم به ذکر است منطق ابزار مورد استفاده در فلسفه است.

 

برداشت آزاد از Why Study Philosophy و Why Study Philosophy

 

منابع پیشنهادی برای مطالعه:

1. کتاب دنیای سوفی (Sophie's World) نوشته یوستین گاردر (Jostein Gaarder) ترجمه آقای حسن کامشاد از انتشارات نیلوفر.

2. محفل فیلسوفان خاموش (The Dead Philosophers’ Café) نوشته نورا کی. و ویتوریو هوسله (Nora K., Vittorio Hosle) ترجمه آقای کورش صفوی از انتشارات هرمس.

3. کتاب لذات فلسفه (The pleasures of philosophy) نوشته ویل دورانت (Will Durant) ترجمه آقای عباس زریاب خویی از انتشارات علمی و فرهنگی.

4. کتاب تاریخ فلسفه (The Story of Philosophy) نوشته ویل دورانت (Will Durant) ترجمه آقای عباس زریاب خویی از انتشارات علمی و فرهنگی.

5. کتاب تسلی بخشی های فلسفه (The Consolations of Philosophy) نوشته آلن دوباتن (Alain De Botton) ترجمه آقای عرفان ثابتی از انتشارات ققنوس.

6. کتاب تاریخ فلسفه غرب (A History of Western Philosophy) نوشته برتراند راسل (Bertrand Russell) ترجمه آقای نجف دریابندری از انتشارات کتاب پرواز.

7. کتاب فلاسفه بزرگ (The Great Philosophers) نوشته برایان مگی (Bryan Magee) ترجمه آقای عزت الله فولادوند از انتشارات خوارزمی.

8. کتاب مردان اندیشه (Men of Ideas) نوشته برایان مگی (Bryan Magee) ترجمه آقای عزت الله فولادوند از انتشارات طرح نو.

درس های تاریخ سرنوشت ساز است

چرا تاریخ بخوانیم؟

 

گذشته، حال را می سازد و حال، آینده را - فهم تغییر در دنیای متغیر

تاریخ اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی، تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد جوامع و اینکه برای گذران زندگی خود چگونه رفتار می کنند را در اختیار ما می گذارد. به کمک این اطلاعات می توانیم تغییر را درک کرده و بفهمیم جامعه ای که در آن زندگی می کنیم چگونه بوجود آمده است. به تعبیری دیگر با مطالعه تاریخ می توان فهمید چگونه مردم و جوامع تغییر کرده و فاکتورهایی که باعث تغییر می شوند را توضیح داد. همچنین می توان متوجه شد چه عناصری علیرغم در حین تغییرات پایدار خواهند ماند. بدین ترتیب با اطلاعات وقایع گذشته می توان ضمن توصیف وضعیت موجود، از آن برای بررسی آینده بهره برد.

تاریخ با مثال درس می دهد

تاریخ اگر به خوبی نقل شود زیبا، هیجان انگیز و الهام بخش است و می تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات از عملکرد افراد و جوامع و نیز تجارب در زمان ها و مکان های دیگر به افراد برای مواجهه با شرایط و پیچیده ای که با آن روبرو هستند، کمک نماید.

تاریخ هویت ساز است

تاریخ هویت ساز است. تاریخ نحوه ظهور و شکل گیری خانواده ها، جوامع و کشورها را بیان کرده و نشان می دهد که در عین حفظ انسجام، اجزاء چگونه تغییر یافته و تکامل پیدا کرده اند. چگونگی پیدایش ارزش ها، مشکلات، ساختارها و تعامل با سایر جوامع بیان شده و موجب ایجاد و تقویت عادات ذهنی هوشمندانه و رفتارهای خردمندانه که برای رفتار عمومی مسئولانه چه به عنوان رهبر ملی یا اجتماعی، چه به عنوان رای دهنده آگاه و چه به عنوان یک ناظر ساده می گردد.

 

همانگونه که مشخص است بهره برداری از تاریخ جنبه های مختلفی دارد. شاید به صورت خلاصه بتوان گفت تاریخ ابزاری است برای دسترسی به آزمایشگاه تجارب بشر تا با استفاده از تجارب گذشته، به دنبال ایجاد تجربه ها و فرآیندهای بهتری برای حال و آینده باشیم.

 

برداشت آزاد از مطلب Why Study History

 

منابع پیشنهادی برای مطالعه تاریخ عمومی:

1. کتاب تاریخ تمدن (The Story of Civilization) (13 جلدی، شامل 26000 صفحه) نوشته آقای ویل دورانت و خانم آریل دورانت (Will Durant & Ariel Durant) ترجمه آقای احمد آرام و همکاران از انتشارات علمی و فرهنگی.

این مجموعه مشهورترین و رایج ترین منبع مطالعه تاریخ است. با یک برنامه منظم و غیرفشرده، مطالعه آن در حدود یک سال و نیم زمان نیاز دارد. این مجموعه کتاب با استفاده از آثار مکتوب مورخان قبلی، با شرح وقایع از سال 330 قبل از میلاد مسیح شروع و تا وقایع دوران ناپلئون (1840 میلادی) ادامه می یابد.

نسخه انگلیسی این مجموعه شامل 11 جلد است که اولین جلد آن در سال 1935 میلادی منتشر گردید. با درگذشت ویل و همسرش آریل تکمیل این مجموعه متوقف می شود. آنان قصد نگارش تاریخ تا دوره معاصر خود (1933 میلادی) را داشتند.

2. کتاب درس های تاریخ (The Lessons of History) (یک جلد شامل 166 صفحه) نوشته آقای ویل دورانت و خانم آریل دورانت ترجمه آقای محسن خادم از انتشارات ققنوس.

این کتاب در سال های آخر زندگی نویسندگان آن نوشته شده و حاصل جمع بندی یادداشت های نویسندگان از رویدادها و نظراتی است که به نظر آنان امور کنونی، احتمالات آینده، ماهیت بشر، و رفتار دولت ها را احتمالا می تواند روشن کند.

3. کتاب تاریخ جهان نو (A History of the Modern World) (دو جلد شامل 736 صفحه) نوشته رابرت روزل پالمر (Palmer) ترجمه آقای ابوالقاسم طاهری از انتشارات امیرکبیر.

4. کتاب تاریخ تحلیلی اسلام نوشته آقای سیدجعفر شهیدی از انتشارات علمی و فرهنگی.

داستان نویسی

بسیاری از دانشجویان علاقمند به مطالعه رمان و تاریخ، به دنبال نوشتن داستان و خاطرات خود هستند. از آنجایی که روز به روز بر تعداد این افراد افزوده می گردد، در برخی دانشگاه ها در قالب دوره های فوق برنامه کارگاه های آموزش داستان نویسی برگزار می شود. در این مطلب تعدادی از منابع آموزشی رایج در این زمینه معرفی می گردد. امید است مفید واقع شود.

منابع آموزشی:

1. کتاب عناصر داستان نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (درباره مواردی چون پیرنگ، شخصیت و شخصیت پردازی، درونمایه و ...)

2. کتاب ادبیات داستانی نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (درباره انواع داستان، قصه، رمانس، داستان کوتاه و رمانس و ...)

3. کتاب راهنمای داستان نویسی نوشته آقای جمال میرصادقی از انتشارات سخن. (بسیاری از اطلاعات موجود در 2 کتاب قبلی بسط داده شده، و همچنین چند موضوع جدید طرح گردیده است)

4. کتاب ارواح شهرزاد نوشته شهریار مندنی پور از انتشارات ققنوس.

5. کتاب درس هایی درباره داستان نویسی (Dare to Be a Great Writer) نوشته آقای لئونارد بیشاپ (Leonard Bishop) ترجمه آقای محسن سلیمانی از انتشارات سوره مهر.

6. کتاب هنر داستان نویسی (The Art of Fiction) نوشته آقای دیوید لاج (David Lodge) ترجمه آقای رضا رضایی از نشر نی.

7. کتاب چگونه زندگی نامه بنویسیم ترجمه آقای محسن سلیمانی از انتشارات سوره مهر.

(گزیده ای از کتاب Writing Biography & Autobiography نوشته آقای Brian D. Osborne و

کتاب How to Write Biographies and Company Histories نوشته آقای Richard Sawyer)

درس تاریخ معماری و ساختمان

درس تاریخ معماری و ساختمان به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس عمومی مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است.

منابع درسی:

1. کتاب معماری ایرانی نوشته آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

در این کتاب به نیارش (علم ساختمان، اجرا و ایستایی سازه ها) در معماری سنتی ایران پرداخته شده است. در بخش اول این کتاب درباره قوس ها و تاق ها و در بخش دوم درباره گنبدها صحبت شده است.

2. کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران نوشته آقای محمدکریم پیرنیا و تدوین آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

3. کتاب سبک شناسی معماری ایران نوشته آقای محمدکریم پیرنیا و تدوین آقای غلامحسین معماریان (ناشر این کتاب به طور مرتب تغییر نموده است).

4. کتاب آشنایی با معماری جهان نوشته آقای محمد ابراهیم زارعی از انتشارات فن آوران.

5. کتاب تاریخ معماری مدرن (5 جلدی) (History of Modern Architecture) نوشته لئوناردو بنه ولو (Leonardo Benevolo) ترجمه آقای علی محمد سادات افسری از مرکز نشر دانشگاهی

6. A Global History of Architecture Written by Francis D. K. Ching, Mark M. Jarzombek, Vikramaditya Prakash From Wiley.

درس مبانی GIS در مهندسی عمران

درس مبانی GIS در مهندسی عمران به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری مشترک بین تمامی زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است. این درس فاقد پیشنیاز است.

منابع درسی:

1. کتاب مبانی سنجش از دور نوشته آقایان سیدباقر فاطمی و یوسف رضایی از انتشارات آزاده.

2. کتاب سنجش از دور (اصول و کاربرد) نوشته آقای حسن علیزاده ربیعی از انتشارات سمت.

3. کتاب مفاهیم سنجش از دور نوشته آقای محمدرضا عاصی از انتشارات سیمای دانش.

4. کتاب سنجش از دور و سامانه اطلاعات مکانی نوشته چاندرا و قوش (Chandra & Ghosh) ترجمه آقایان کاظم علوی پناه و مسلم لدنی از انتشارات دانشگاه تهران.

درس مدلسازی و شبیه سازی

درس مقدمه ای به مدلسازی و شبیه سازی به ارزش 3 واحدی نظری است. این درس جزو دروس اختیاری مشترک بین تمامی زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است. درس کاربرد کامپیوتر در مهندسی عمران پیشنیاز این درس است.

شبیه سازی و مدلسازی جزو موضوعاتی است که در کلیه رشته ها از جمله رشته های فنی و مهندسی کاربرد داشته و به همین دلیل در کتب تدوین شده مرتبط با آن از علوم مختلف صحبت به میان آمده است. مطالعه درس ریاضیات مهندسی می تواند کمک مهمی به فهم عمیق تر این درس و استفاده از آن منجر شود.

منابع درسی:

1. کتاب علم و هنر شبیه سازی سیستم ها نوشته آقای رابرت شانون (Shannon) در سال 1975 ترجمه آقای علی اکبر عرب مازار از انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی.

2. کتاب شبیه سازی سیستم های گسسته - پیشامد نوشته آقای جری بنکس (Jerry Banks) و همکاران ترجمه آقای هاشم محلوجی از انتشارات دانشگاه صنعتی شریف.

3. Introduction to Modeling and Simulation of Technical and Physical Systems with Modelica Written by Peter Fritzson From Wiley.

4. Principles of Modeling and Simulation: A Multidisciplinary Approach Written by John A. Sokolowski & Catherine M. Banks From Wiley.

5. Modeling and Simulation Fundamentals: Theoretical Underpinnings and Practical Domains Written by John A. Sokolowski & Catherine M. Banks From Wiley.

درس انرژی و توسعه پایدار

درس انرژی و توسعه پایدار به ارزش 3 واحدی نظری است. این درس جزو دروس اختیاری مشترک بین تمامی زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران است. درس ریاضی عمومی 1، درس فیزیک 1 و درس زمین شناسی پیشنیاز این درس هستند.

منابع درسی:

1. مبحث نوزدهم (صرفه جویی در مصرف انرژی) مقررات ملی ساختمان.

2. Sustainable Energy - Without the Hot Air Written by David JC MacKay From UIT Cambridge Ltd.

3. Renewable Energy Resources Written by John Twidell & Tony Weir From Routledge.

4. Introduction to Energy, Environment, and Sustainability Written by Paul Gannon From Kendall Hunt Publishing.

5. Alternative Energy (Political, Economic, and Social Feasibility) Written by Christopher A. Simon From Rowman & Littlefield Publishers, Inc.

درس مهندسی سیستم ها

درس مهندسی سیستم ها به ارزش 2 واحد نظری است. این درس جزو دروس اختیاری مشترک بین تمام زمینه های مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی عمران بوده و درس ریاضی عمومی 2 و آمار و احتمالات مهندسی پیشنیاز این درس هستند.

منابع درسی:

1. کتاب برنامه ریزی خطی نوشته آقایان میربهادر قلی آریانژاد و سیدجعفر سجادی از انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

2. کتاب مهندسی سیستم ها نوشته آقای محمد کارآموز، خانم ها آزاده احمدی و مهدیس فلاحی از انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

3. کتاب مهندسی سیستم ها (کاربردهای تحقیق در عملیات در مهندسی عمران) نوشته آقای ناصر حمیدی از انتشارات گسترش علوم پایه.

4. کتاب پژوهش عملیاتی (برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن) نوشته آقای محمدرضا مهرگان از نشرکتاب دانشگاهی.

5. کتاب تحقیق در عملیات (برنامه ریزی خطی و کاربردهای آن) نوشته خانم عارفه فدوی از انتشارات نگاه دانش.

6. کتاب راهنمای مسائل پژوهش عملیاتی نوشته آقای محمدرضا مهرگان از نشرکتاب دانشگاهی.

7. کتاب مفاهیم، نکات درسی و حل مسائل پژوهش عملیاتی نوشته آقای محمدرضا مهرگان از نشرکتاب دانشگاهی.